14 feb. 2010

15 Februarie 2010-„Proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba românǎ”

Mâine începe proba orala la limba și literatura românǎ. De fapt, începe proba de evaluare a competențelor de comunicare în limba românǎ. Este o formǎ nouǎ de evaluare, în urma ei obținându-se certificate de competențǎ.
Proba oralǎ la limba și literatura românǎ a devenit „Probǎ de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba româna”, profesorul evaluator trebuind sǎ decidǎ dacǎ absolventul de liceu este: utilizator mediu, avansat sau experimentat, evaluându-se doar capacitatea de comunicare şi nu cunoaşterea conceptelor operaţionale specifice limbii şi literaturii române, rezultatul neinfluenţând nota medie finalǎ a examenului. La proba scrisǎ însǎ, absolventul trebuie sǎ dovedeascǎ temeinice cunoştinţe de limba şi literaturǎ, deopotrivǎ, conţinuturile, conceptele operaţionale fiind incluse în baremul de notare.
Se pare cǎ în acest an şcolar, Ministerul Educaţiei, respectiv Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învǎţǎmântul Preuniversitar au avut mult de lucru din cauza schimbǎrii modului de evaluare a cunoştinţelor elevilor la sfârşitul clasei a VIII-a şi la sfârsitul clasei a XII-a. Astfel, s-a modificat structura probelor de bacalaureat, organizat în anul 2010 in baza Ordonanţei de urgenţǎ nr.97/2009, pentru modificarea Legii Învǎţǎmântului nr.84/1995, conform O.M.E.C.I. nr. 5507/06.10.2009, examenul în sine susţinându-se aproape pe parcursul unui an scolar. Elevii care susţin aceastǎ probǎ a examenului de bacalaureat trebuie sǎ dovedeascǎ faptul cǎ au dobândit competenţe raportate la conţinuturi, pe parcursul celor doua cicluri liceale. Probele orale evaluate prin niveluri de competenţǎ susţinându-se în semestrul al II-lea, în timp ce probele scrise se susţin dupǎ încheierea anului şcolar.
Aceastǎ structurǎ a evaluǎrii la examenul de absolvire are intenţia, menţionatǎ anterior, de a evalua competenţele funcţionale dobândite de absolvenţi, fǎrǎ sǎ urmǎreascǎ sǎ sublinieze dacǎ aceştia sunt sau nu specialişti în filologie.
Chiar în programa şcolarǎ pentru ciclul superior al liceului se menţioneazǎ faptul cǎ „prin disciplina limba şi literatura românǎ se urmǎreşte consolidarea competenţelor de comunicare ale elevilor, indispensabile în lumea contemporanǎ, pentru orice tip de activitate profesionalǎ.” Astfel, pentru ca un absolvent sǎ devinǎ utilizator avansat al limbii române, pentru a câştiga abilitǎţile necesare de comunicare într-o societate în continuǎ transformare, şcoala trebuie sǎ aibǎ grijǎ sǎ îndrepte elevul spre studiul limbii române, spre domeniul comunicarii, spre dezvoltarea deprinderilor de documentare şi argumentare şi spre formarea competenţelor de lecturǎ ale cititorului avizat.
Profesorii examinatori sunt din aceeași unitate școlară cu elevii, unul dintre examinatori fiind chiar profesorul clasei din care face parte elevul examinat. Președintele comisiei este directorul școlii. Profesorii nu vor fi plătiți suplimentar pentru orele de examen, ba dimpotrivǎ, trebuie sǎ și recupereze orele de curs pe care le-ar fi avut în orar în ziua respectivǎ.
La cest examen nu existǎ noțiunile de admis/respins, chiar și cel mai slab pregătit elev va putea obține cel puțin nivelul - utilizator mediu. Ceea ce mi s-ar părea firesc, având în vedere cǎ limba românǎ este limba lor națională/ maternǎ/de exprimare zilnicǎ. Cu toate cǎ evidența spune acest lucru, în realitate existǎ și situații în care un elev de clasǎ terminalǎ(XII) abia descifrează prin lecturare un text la prima vedere, cu atât mai puțin sǎ poată identifica elemente ale situației de comunicare, tipul de text și cu atât mai puțin sǎ exprime un punct de vedere argumentat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu