Proba E. a)
Limba şi literatura românăSimulare pentru elevii clasei a XI-a
Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
· Toate subiectele sunt
obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru
efectiv este de 3 ore.SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
Margărita
și cu maica sa, după o scurtă oprire, se îndreptară cătră ușa din fund care
ducea la capela palatului. Agiungând însă
la acea ușă, copila se opri și se îngălbini pe față dând cu ochii de un tânăr
care, galbân ca și dânsa, i se închina profund pentru ca să-și ascundă tulburarea.
Această scenă mută, ce cuprindea un mister adânc, trecu nevăzută de
nime, și mireasa, urmând după maica sa, care o trăgea de mână, ieși din salon.
Damele și cavalerii se îndreptară în grabă spre capela unde era să se
celebreze cununia, iar tânărul, rămas singur, căzu pe un jilț cu inima zdrobită
de o crudă suferință; ochii i se umplură de lacrimi, și moartea îi apăru
ca o binefacere dumnezeiască!
După
o oară, societatea se întoarsă în salon, felicitând pe socri și pe tinerii
însurați, după vechiul obicei. Socrii plini de
bucurie și noul însurat, glorios de fericirea lui, mulțămeau în dreapta și în
stânga, pe când Margărita se ținea deoparte, în tăcere, ca o statuie de
marmoră albă; numai ochii săi dădeau încă semne de viață prin două lacrimi
dureroase în care se reflecta veselia adunărei.
Tânărul
Alexis se apropie de dânsa și îi zise cu glas uimit:
—
Dați-mi voie, doamna mea, să adaog și eu felicitările mele pe lângă toate
complimentele
câte
ați priimit în astă-seară. Toți v-au adresat urări de fericire; eu vă doresc
împlinirea dorinților ce ați avut
necontenit de a călători în Francia și în Italia.Margărita privi la tânărul ce-i grăia cu o cătătură lungă și întristată; apoi zise:
—
Primit-ați un buchet de flori?
—
Da, mi l-au dat domnul M., barbatul d-voastre, când am intrat în salon.
—
Și v-au spus că-i din partea mea?
—
Nu.
—
Acel buchet l-am compus eu însămi pentru d-voastră, adăogi ea roșindu-se pe
obraji.
—
Și eu mă giur să-l păstrez toată viața mea ca un suvenir neprețuit! ... răspunse
Alexis,
tremurând
de uimire.
Câteva
persoane se apropiară de Margărita; iar Alexis se retrase încet, strângând la
peptu-i un mic
buchet de flori de trandafir, de violete și de rezada*. Din cea mai adâncă desperare,
el trecuse pe loc
în cea mai vie bucurie.
(V.
Alecsandri, Margărita)
*rezada, s.f. – plantă
decorativă, cu flori mici,
galbene-aurii, cu miros plăcut
Redactează, pe foaia de examen,
răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numește câte un sinonim potrivit
pentru sensul din text al cuvintelor: mister şi necontenit. 2
puncte
2. Explică rolul virgulei în secvența:
— Acel buchet l-am compus eu însămi pentru d-voastră, adăogi
ea roșindu-se pe obraji. 2 puncte
3. Construiește un enunț în care să
folosești o locuțiune/expresie care să conțină verbul a duce. 2
puncte4. Menționează tipul de perspectivă narativă din textul dat. 4 puncte
5. Precizează două motive literare prezente în textul dat. 4 puncte
6. Selectează două secvențe din text
care conturează dimensiunea spațială. 4 puncte
7. Prezintă rolul verbelor la timpul
perfect simplu din textul dat. 4 puncte8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, următoarea secvență din text: Câteva persoane se apropiară de
Margărita; iar Alexis se retrase încet, strângând la peptu-i un mic buchet de flori de trandafir, de violete
și de rezada. Din cea mai adâncă desperare, el trecuse pe loc în cea mai vie bucurie. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea
(30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de
150 – 300 de cuvinte despre impactul rețelelor de ocializare asupra
tinerilor.
În elaborarea textului de tip
argumentativ, trebuie:− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de
problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi
de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea
(30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de
cuvinte în care să prezinți particularitățile de construcțiea unui personaj dintr-o comedie studiată.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la
conflictul/conflictele din comedia studiată;
− evidențierea unei trăsături a personajului ales, prin două citate/situații/scene comentate;
- lustrarea a patru elemente de structură și de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru
construcția personajului ales (de exemplu: acțiune, conflict dramatic, intrigă, scenă, notațiile autorului,
replici, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
− susținerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema comediei studiate se reflectă în
construcția personajului ales.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în
cuprinsul eseului este la alegere.Pentru conținutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerință/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilități
de analiză și argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuația – 2 puncte; așezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul
de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului
pentru redactare, eseul trebuie să aibă
minimum
600 de cuvinteși să dezvolte subiectul propus.
Examenul de bacalaureat naţional
2014
Proba E. a)
Limba şi literatura română
Simulare pentru elevii clasei a
XI-a
Filiera teoretică – Profilul
umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
· Toate subiectele sunt
obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este
de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
Se ducea în fiecare zi la bibliotecă şi cerea multe
cărţi şi colecţii de reviste vechi. Le răsfoia cu
atenţie, lua note, redacta fişele bibliografice,
dar toată munca aceasta alcătuia un camuflaj. Îndată ce
citea primele rânduri, ştia ce va urma; fără să
înţeleagă procesul de anamneză* (cum se obişnuise să-l
numească), orice text pe care-l avea în faţă, dacă
dorea să-i afle conţinutul, descoperea că-l cunoaşte.
Câtva timp după ce începuse lucrul la bibliotecă,
avusese un vis lung şi dramatic, pe care şi-l amintea
numai fragmentar, pentru că, trezindu-se de mai
multe ori, îl întrerupsese. Îl impresionase mai ales
acest amănunt: în urma electrocutării, activitatea
lui mentală anticipează oarecum condiţia pe care o
vor dobândi oamenii după câteva zeci de mii de ani.
Principala caracteristică a noii umanități va fi
structura vieții psihomentale: tot ce fusese cândva
gândit sau înfăptuit de oameni, exprimat oral sau în
scris, era recuperat printr-un anumit exercițiu de
concentrare. […]
Încă din 1939 se hotărâse să descrie într-un caiet
special ultimele lui experienţe. Începuse prin
a comenta acest fapt […]: cunoaşterea spontană,
într-un anumit sens automată, nu anulează interesul
cercetării, nici bucuria descoperirii. Alese un
exemplu uşor de verificat: plăcerea cu care iubitorul de
poezie citeşte un poem pe care-l cunoaşte aproape
pe dinafară. L-ar putea recita, şi, totuşi, uneori,
prefera să-l citească. Pentru că această nouă
lectură îi da prilejul să descopere frumuseţi şi înţelesuri
pe care nu le bănuise până atunci. Tot aşa, această
imensă ştiinţă pe care o primise de-a gata, toate
limbile şi literaturile pe care se trezise că le
cunoaşte nu i-au ştirbit bucuria de a le învăţa şi cerceta.
(Mircea Eliade, Tinereţe fără tinereţe … )
*anamneză, s.f. – reamintire a ideilor pe care
sufletul le-ar fi cunoscut într-o existență anterioară
Redactează, pe foaia de examen, răspunsul
la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim
neologic pentru sensul din text al cuvintelor: amănunt şi înţelesuri.
2 puncte
2. Explică rolul cratimei în
secvența: să-l citească. 2 puncte
3. Construiește un enunț în care
să ilustrezi sensul conotativ al verbului a se duce. 2 puncte
4. Menționează tipul de
perspectivă narativă din textul dat. 4 puncte
5. Precizează o temă și un motiv
literar prezente în textul dat. 4 puncte
6. Selectează două secvențe din
text care fixează dimensiunea temporală. 4 puncte
7. Prezintă valoarea expresivă,
din textul dat, a verbelor la timpul imperfect. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu
din textul dat, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, în 60-100 de
cuvinte, următoarea secvență din text: Alese un exemplu uşor de
verificat: plăcerea cu care
iubitorul de poezie citeşte un poem pe care-l cunoaşte aproape pe dinafară.
L-ar putea recita, şi, totuşi,
uneori, prefera să-l citească. Pentru că această nouă lectură îi da prilejul
să descopere frumuseţi şi înţelesuri
pe care nu le bănuise până atunci. 4
puncte
Ministerul Educaţiei Naționale
Centrul Naţional de Evaluare şi
Examinare
Probă scrisă – Limba şi
literatura română Simulare pentru elevii clasei a XI-a
Filiera teoretică – Profilul
umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic)
Pagina 2 din 2
SUBIECTUL al II-lea (30 de
puncte)
Scrie un text de tip argumentativ
de 150-300 de cuvinte despre rolul artei în educarea tinerilor.
În elaborarea textului de tip
argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura
discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării
unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat
argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de
problematica pusă în discuţie,
enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei
concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii
literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi
de punctuaţie) şi precizarea
privind numărul de cuvinte. 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de
puncte)
Redactează un eseu de 600-900 de
cuvinte, în care să prezinți relația dintre două personaje
dintr-o comedie studiată.
În elaborarea eseului, vei avea
în vedere următoarele repere:
− prezentarea statutului social,
psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre cele două personaje alese din
comedia studiată;
− evidențierea, prin două
episoade/citate/secvențe comentate, a modului în care evoluează relația
dintre cele două personaje;
− ilustrarea a patru elemente de
structură și de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru
construcția personajului ales (de
exemplu: acțiune, conflict dramatic, intrigă, scenă, notațiile autorului,
replici, registre stilistice,
limbajul personajelor etc.);
− susținerea unei opinii despre
modul în care o idee sau tema din comedia studiată se reflectă în
evoluția relației dintre cele două
personaje.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în
cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului
vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului
vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi
de analiză şi argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii
literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină,
lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul
de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului
pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte
şi să dezvolte subiectul propus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu