22 feb. 2012

SUBIECTE DATE LA OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
GALAŢI - etapa locală, 18 februarie 2012 -
CLASA a IX-a Varianta 2
Toate subiectele sunt obligatorii
Timp destinat lecturii critice a textelor: 30 de minute
Timp destinat redactării răspunsurilor: 120 de minute
Total: 180 de minute
Fiecare concurent poate gestiona timpul total afectat probei, în funcţie de ritmul individual de lucru
10 puncte se acordă din oficiu
Total: 120 de puncte

Citeşte cu atenţie textele de mai jos (A şi B):
A.
     ”Cărţile sunt asemenea unor fluturi. De obicei stau cu aripile lipite, aşa cum se odihnesc fluturii pe câte-o frunză, când îşi desfăşoară trompa filiformă ca să soarbă apă dintr-un bob de rouă. Când deschizi o carte, ea zboară. Şi tu odată cu ea, ca şi când ai călări pe gâtul cu pene fine al unui fluture uriaş. Dar cartea nu are o singură pereche de aripi, ci sute, ca un semn că ea te poate duce nu doar din floare-n floare în această lume glorioasă, ci în sute de lumi locuite. Unele dintre ele seamănă mult cu cea în care trăim, altele sunt populate de fiinţe care nu ni se arată decât în vise.
     Pe aripile fluturilor noştri de hârtie, asemenea unor solzişori ce irizează lumina, sunt tatuaje ciudate, înscrise cu cerneală tipografică. A trebuit să mergem la şcoală ca să le desluşim. Stând confortabil pe spinarea mătăsoasă a marelui fluture, citim şi zburăm. Căci fluturele nu se urneşte de pe frunza lui dacă nu-i inventăm aripile adevărate, care nu sunt de hârtie, nici de cerneală, nici de cuvinte, ci de imagini, atingeri, mirosuri şi melodii. Pe toate ni le imaginăm citind. Şi atunci înţelegem că zborul, chiar dacă ne duce în lumi îndepărtate, se petrece întotdeauna în noi înşine. Cărţile sunt fluturi cu care zburăm prin propria noastră minte, sub bolta uriaşă a ţestei noastre.”
(Mircea Cărtărescu, A patra inimă)
B.
     ”Cea mai mare bibliotecă digitală din lume, considerată «o catedrală a intelectualităţii», reunind de la manuscrise antice chinezeşti, primele hărţi ale Lumii Noi, ziare irakiene sau texte originale semnate de Rabelais, va fi lansată la Paris, în luna aprilie.
     Proiectul World Digital Library (WDL), care aduce la un loc unele dintre cele mai valoroase opere ale lumii, va fi lansat la Centrul Unesco din Paris luna aceasta. Platforma online va avea structura unei ferestre digitale prin intermediul căreia internauţii vor putea accesa zeci de mii de texte rare din ţări precum Arabia Saudită, Africa de Sud şi Suedia.
     Biblioteca digitală este poziţionată ca un instrument educaţional singular în lume, materialele fiind accesate gratuit şi traduse în şapte limbi.
     «Sperăm ca acest proiect să ajungă o platformă care să promoveze diversitatea culturală şi să răspundă nevoilor educaţionale, într-o lume care este orientată în prezent către conţinut mediatic facil», a spus John Van Oudenaren, directorul proiectului.”
(Cronica Română, autor Tudor Lavric, 16 aprilie 2009)
A. Lectura ( 80 de puncte)
I. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Justifică, apelând la două argumente, apartenenţa textului lui Tudor Lavric, la una dintre categoriile: text literar/ nonliterar. 4 puncte
2. Explică, în 10-15 rânduri, înţelesul următoarelor construcţii din textele date: cărţile sunt asemenea unor fluturi; cartea nu are o singură pereche de aripi, ci sute; cărţile sunt fluturi cu care zburăm prin propria noastră minte; o catedrală a intelectualităţii; structura unei ferestre digitale; instrument educaţional singular în lume. 12 puncte

II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Ce crezi că a avut un rol esenţial în redactarea fiecăruia dintre cele două texte: fantezia autorului sau reflectarea cât mai veridică a realităţii prezentate? Argumentează în 15-20 de rânduri.
III. Scriere imaginativă (25 de puncte )
Redactează un eseu liber, de cel puţin 30 de rânduri, despre paradisul bibliotecii, valorificând cele două fragmente şi lecturile personale.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlul şi conţinutul compunerii;
- valorificarea mesajelor transmise de cele două texte-suport;
- dezvoltarea logică; exemplificări din alte texte literare a temei propuse;
- viziunea originală asupra temei propuse.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – II şi III): 14 puncte
Vei primi 14 puncte repartizate astfel: unitatea compoziţiei – 3 puncte, registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; ortografie – 3 puncte (0-1 greşeli – 3 p; 2-3 greşeli -2p; 4 greşeli – 1 p; peste 4 greşeli -0 p); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 3 puncte;

B.
Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Explică rolul pe care îl are construcţia cu superlativ de la începutul fragmentului lui Tudor Lavric, din punctul de vedere al relaţiei emiţător-receptor. 6 puncte
2. Redactează un dialog imaginar, de 10 replici, cu unul dintre autorii textelor suport, pe tema lecturii, tu având rolul de reporter. 4 puncte
C.
Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Alcătuieşte patru enunţuri în care să foloseşti expresii/locuţiuni cu substantivul carte. 8 puncte
2. Găseşte, în textul lui Tudor Lavric, trei neologisme şi oferă, pentru fiecare, câte un sinonim. 6 puncte
3. Selectează, din textul lui Mircea Cărtărescu, trei adjective şi precizează care este rolul stilistic al acestora. 6 puncte

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu