1 oct. 2011

TEST INIŢIAL CLASA a X-a, 2011-2012, GALAŢI

LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerințelor din Partea I și din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.

PARTEA I (60 de puncte)
Citeşte textul:
"Atât de fragedă, te-asameni
Cu floarea albă de cireş,
Şi ca un înger dintre oameni
În calea vieţii mele ieşi.

Abia atingi covorul moale,
Mătasa sună sub picior,
Şi de la creştet pân-în poale
Pluteşti ca visul de uşor.

Din încreţirea lungii rochii
Răsai ca marmura în loc -
S-atârnă sufletu-mi de ochii.
Cei plini de lacrimi şi noroc

O, vis ferice de iubire,
Mireasă blândă din poveşti,
Nu mai zâmbi! A ta zâmbire
Mi-arată cât de dulce eşti,

Cât poţi cu-a farmecului noapte
Să-ntuneci ochii mei pe veci,
Cu-a gurii tale calde şoapte,
Cu-mbrăţişări de braţe reci.(…)"
(Mihai Eminescu - Atât de fragedă)
A.
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect:
1. Sunt formate prin derivare următoarele toate cuvintele din seria:……………................ 8 puncte
a) pluteşti, creştet, lacrimi;
b) încreţirea, mireasă, creştet ;
c) (Cu-)mbrăţişări, încreţirea, visul.
2. Tema poeziei este : a) natura;( 8 puncte)
b) iubirea;
c) visul.
3. Precizează două motive literare identificate întext (8 puncte)
4. Alcătuiește două enunțuri pentru a ilustra polisemia cuvântului dulce( 8 puncte)
5. Comentează în 3-5 rânduri, o figură de stil care apare în textul dat (8 puncte )
1. Rescrie enunțurile corectând greșelile, indiferent de natura lor: (10 puncte)
a) Suntem mulţumiţi în ceea ce privesc rezultatele analizelor medicale.
b) Mergând cu tramvaiul priveşte adesea prin fereastră.
c) Mi-ar place să vedem împreună spectacolul.
d) Revista şcolii va apare în semestrul al doilea.
e) M-au impresionat pamântii obraji ai bolnavilor.
2. Subliniază forma corectă: ( 10 puncte)
frustrat – frustat, secvenţă – segvenţă, ultimile – ultimele, chineji – chinezi, copie – copiază
PARTEA a II-a (30 de puncte)
Citește textul:
     " Mama era o fiinţă primară. Eine Urmutter, cum îi spuneam eu mai târziu, făcând uz de-un cuvânt nemţesc, ce mi se părea că i-ar cuprinde chipul şi prin care o proiectam în arhaic. Fără multă şcoală, cu instincte materne şi feminine preistorice. Preistorice în sensul deplinătăţii vitale, grele, masive. Nu avea Mama cunoştinţe folclorice deosebit de bogate, dar ea trăia aievea într-o lume croită pe măsură celei folclorice. Existenţă încadrată de zarea magiei. Ea se simţea cu toată făptura ei vibrând într-o lume străbătută de puteri misterioase, dar nu se abandona niciodată visării. Fiinţă impersonală, fără gând întors asupra ei însăşi, stăpânită numai de sacrul egoism al familiei, Mama era substanţa activă în jurul căreia luau înfăţişare palpabilă toate rânduielile vieţii noastre. Aşa o ştiam cel puţin noi — copiii.În tinereţe fusese o femeie frumoasă, de-o frumuseţe ce nu avea deloc conştiinţă de sine. Cât mă priveşte, nu-mi aduc aminte de ea decât ca de-o femeie mai în vârstă, cu mişcări apăsate, ca de-o arătare adusă puţin din spate, cu părul cărunt, apoi ireal de alb şi ochii mari de basm."(Lucian Blaga, Hronicul şi cântecul vârstelor)
* Eine Urmutter = mama primordială

Pornind de la citatul de mai sus, scrie un eseu de 75-100 de cuvinte (15-20) de rânduri, în care să-ți exprimi opinia despre rolul familiei în formarea personalităţii unui copil.
   
Pentru conţinut ( formularea unei opinii, susţinerea cu două argumente adecvate, valorificarea ideilor din text, formularea concluziei) se acordă 20 de puncte, iar pentru redactare (respectarea structurii textului argumentativ, a limitei de spaţiu şi a normelor de exprimare corectă) primeşti 10 puncte. Succes!
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (60 de puncte)
A. 8 puncte
1. b
2. b 8 puncte
3. câte 4 puncte pentru transcrierea oricăror două motive literare din text (de exemplu: visul, femeia-înger,etc.). 2x4p=8puncte
4. câte 4 puncte pentru ilustrarea prin enunţuri corecte a sensului denotativ şi a sensului conotativ ale cuvântului indicat. 2x4p=8 puncte
5. comentarea nuanţată a oricărei figuri de stil din text – 8p/ comentare superficială sau lipsa de siguranţă în identificarea unei figuri de stil – 2 puncte 8 puncte
B. 5x2p=10 puncte
1. câte 2 puncte pentru corectarea prin rescriere a fiecărui enunţ /a fiecărei greşeli.
2. câte 2 puncte pentru sublinierea formei corecte a cuvintelor date 5x2p=10 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
– pentru conţinutul eseului: 20 puncte
 formularea unei opinii despre importanţa familiei 4 puncte
 susţinerea pertinentă a opiniei formulate – 8 p/ susţinere inadecvată, cu argumente irelevante – 2p 8 puncte
 valorificarea oricăror informaţii/ idei din textul dat 4 puncte
 formularea unei concluzii adecvate 4 puncte
– pentru redactarea textului: 10 puncte
 respectarea structurii textului argumentativ 2 puncte
 respectarea normelor de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie 6 puncte  (0-1 greşeli – 6p; 2-3 greşeli – 4p; 4-5 greşeli – 2p; peste 6 greşeli – 0p)
 respectarea limitei de spaţiu indicate 2 puncte


Un comentariu:

  1. un subiect care iti da de gandit, felicitari oricum autorului

    Have a look at my website :: Taxa Auto

    RăspundețiȘtergere