6 sept. 2010

Examenul de bacalaureat - sesiunea august, 2010. Probă scrisă la Limba si literatura română

Examenul de bacalaureat 2010
Proba E) a)
Probă scrisă la Limba si literatura română

VARIANTA 5
-Toate subiectele (I, II si III) sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
-Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:

TABLOUL III
Zi de ianuarie, cu soare. Odaie foarte mare, tărănească, destinată, se pare, să fie prăvălie, la Rucăr. E transformată în atelier. O fereastră lată de tot cu obloane, acum deschise, la perete. Intrarea în stânga, altă usă în dreapta. Se ghiceste si aici înăuntru vidul acela resimtit, iarna, în oricare statie climaterică. [...]
SCENA I
MIOARA, LINA
MIOARA (pare foarte plictisită, se uită vag, pentru că n-are ce face, fără scop, pe geam,
citeste câteva clipe într-o gazetă si rămâne îndelung pe gânduri. Pe urmă îsi aduce aminte
de foc, îl zgândăre si ia din nou, plictisită, gazeta).
LINA (vine cu un brat de lemne si după ce mai pune vreo două pe foc): Auzi...? A venit Ilie,
bărbatul Vasilichiii... (Asteaptă să vadă vreo miscare de interes.)
MIOARA (nu ascultă si parcă n-o aude, cu ochii în gazetă).
LINA (stăruind): Vasilichia, nevasta aia care stă pe ulicioară... spre biserică...
MIOARA (plictisit mirată): Vasilichia... care Vasilichia?
LINA: Cum, care Vasilichia? Aia care stă pe ulicioară [...] Casa mai mică... aia fără gard...
După livada cu pruni a lu’ Mitru Spânu. (A rămas cu gura strâmbă.)
MIOARA (molatic): Acum trebuie să-ti stiu toti spânii din sat...
LINA (eveniment important): Vasilichia! Omul ei la tramvai în Bucuresti... întelegi?... câstigă
bine... Si-i om cumsecade... strângător... el mână la tramvai.
MIOARA (se uită mereu fără niciun interes peste gazetă).
LINA (necăjită putin pentru că n-o interesează pe Mioara): Ea zice că era să vie de Crăciun...
da ei la tramvai merg si de Crăciun... C-asa e la tramvai... Da i-a zis directorul să astepte...
că are să-i dea trei zile mai târziu... Cine o fi ăla acolo mai mare... c-asa-i zice: director...
MIOARA (mereu plictisită la darea de seamă cotidiană a Linei, tace mai departe, nu
răspunde).
LINA (nu e supărată. Se vede că voia numai s-o învioreze, deci asteaptă încă si când vede
insuccesul stirilor ei, nu mai stie ce să facă. Îndreaptă un scaun, caută, si pe urmă a găsit):
Să pui masa?... Că Radu trebuie să vie de la primărie. […] Dar de ce o fi întârziat?... Că el
vine totdeauna...
MIOARA (judecând după ea): N-a întârziat... Si pe urmă, o fi mai schimbat si el vreo vorbă
cu cineva... Ce să faci în plictiseala asta? Nu vezi cum trece timpul? (De greu.)
LINA (stie ea ce stie): Ba eu zic să multumim lui Dumnezeu că avem de toate... asa cum le
avem... (Iese.)
MIOARA (singură se îndreaptă spre ghitară si pe urmă, încă mai înmuiată de plictiseală,
renuntă).
(Camil Petrescu, Mioara)

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinte:
1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: casa si omul. 2 puncte
2. Explică rolul virgulei în secventa: A venit Ilie, bărbatul Vasilichiii... 2 puncte
3. Construieste un enunt în care să folosesti o locutiune/ expresie care să contină verbul a face. 2 puncte
4. Precizează tema discutiei dintre cele două personaje în fragmentul dat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte/ structuri din text care apartin registrului colocvial. 4 puncte
6. Selectează, din text, două cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezintă mărci ale adresării directe. 4 puncte
7. Prezintă rolul indicatiilor scenice din fragmentul dat. 4 puncte
8. Comentează, în 6 – 10 rânduri, replicile personajului Lina, din text dat, având în vedere starea de plictiseală a Mioarei. 4 puncte
9. Mentionează două trăsături ale textului dramatic prezente în fragmentul dat. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre importanta lecturii în viată, pornind de la următoarea afirmatie a lui Nicolae Manolescu:
"A citi înseamnă a învăta. E o formă de experientă sau, mai bine zis, un multiplicator pentru experientele noastre: căci dacă ne-am mărgini la ceea ce putem trăi sau vedea în jurul nostru într-o viată de om, am fi foarte săraci."
Atentie! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- să respecti constructia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri .-6 puncte
- să ai continutul si structura adecvate argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei, enuntarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente. -18 puncte
- să respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicată. -6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 2 – 3 pagini, în care să prezinti viziunea despre lume reflectată într-una dintre nuvelele studiate. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- evidentierea a două caracteristici ale nuvelei regăsite în textul pentru care ai optat;
- prezentarea, prin referire la nuvela studiată, a trei elemente de structură ale textului narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personaje (de exemplu: actiune, relatii temporale si spatiale, constructia subiectului, particularităti ale compozitiei, constructia personajului, modalităti de caracterizare etc.);
- ilustrarea relatiilor dintre două personaje, prin care se evidentiază viziunea despre lume în nuvela studiată;
- sustinerea unui punct de vedere personal despre modul în care se reflectă în text viziunea despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele nuvelei pentru care ai optat.

Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerintă/ reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităti de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct, încadrarea în limita maximă de spatiu indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 2 pagini si să dezvolte subiectul propus.

BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
VARIANTA 5
Examenul de bacalaureat 2010
Proba E) a)
Probă scrisă la Limba si literatura română
-Se punctează oricare alte formulări/ modalităti de rezolvare corectă a cerintelor.
-Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fractiuni de punct.
-Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărtirea punctajului total acordat pentru lucrare la 10.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea oricăror sinonime pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu, casa - locuinta, omul - bărbatul) 2x1p=2 puncte
2. explicarea rolului virgulei în secventa dată 2 puncte
3. construirea oricărui enunt în care se foloseste locutiunea/ expresia care contine verbul a face-2 puncte
4. precizarea temei discutiei dintre cele două personaje în fragmentul dat (de exemplu, despre
Vasilichia si Ilie) -4 puncte
5. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/ structuri din text care apartin registrului colocvial (de exemplu, Vasilichia, nevasta aia care stă pe ulicioară; Cine o fi ăla acolo mai mare... c-asa-i zice: director...) 2x2p=4 puncte
6. câte 2 puncte pentru selectarea, din text, a oricăror două cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezintă mărci ale adresării directe (de exemplu, LINA: Cum, care Vasilichia?; MIOARA: [...] Ce să faci în plictiseala asta? Nu vezi cum trece timpul?) 2x2p=4 puncte
7. prezentarea rolului indicatiilor scenice din fragmentul dat 4 puncte
8. - comentarea secventei date (comentare: adecvată si nuantată - 3 p.; partial adecvată - 1 p.) 3 puncte
- respectarea limitei de spatiu indicate 1 punct
9. câte 2 puncte pentru mentionarea oricăror două trăsături ale textului dramatic prezente în fragmentul dat (de exemplu, existenta replicilor, a indicatiilor scenice; structurarea textului în tablouri si scene) 2x2p=4 puncte

SUBIECTUL al II - lea (30 de puncte)
- constructia discursului de tip argumentativ:
- structurarea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente – ipoteza, enuntarea si sustinerea argumentelor, concluzia (structurare: adecvată - 3 p./ partial adecvată - 1 p.) 3 puncte
- utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri – de exemplu, verbe de opinie, adverbe/ locutiuni adverbiale de mod, folosite ca indicatori ai subiectivitătii evaluative, conjunctii/ locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi (utilizare: adecvată - 3 p./ parŃial adecvată - 1 p.) 3 puncte
- continutul si structura argumentării:
- formularea ipotezei 3 puncte
- câte 3 puncte pentru enuntarea oricăror două argumente [pro si/ sau contra] adecvate ipotezei 2x3p=6 puncte
- câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enuntate 2x3p=6 puncte
- formularea unei concluzii pertinente 3 puncte
- respectarea normelor limbii literare si a limitei de spatiu indicate:
- registrul stilistic adecvat cerintei 1 punct
- respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli din punct de vedere lexical sau morfosintactic - 2 p.; 2 greseli - 1 p.; 3 sau mai multe greseli - 0 p.) 2 puncte
- respectarea normelor de ortografie si de punctuaŃie (0-1 greseli din punct de vedere ortografic si de punctuatie - 2 p.; 2 greseli - 1 p.; 3 sau mai multe greseli - 0 p.) 2 puncte
- respectarea limitei de spatiu indicate 1 punct

SUBIECTUL al III - lea (30 de puncte)
Continut – 16 puncte
- câte 2 puncte pentru evidentierea oricăror două caracteristici ale nuvelei regăsite în textul pentru care candidatul a optat 2x2p=4 puncte
- precizarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele nuvelei pentru care candidatul a optat 1 punct
- câte 1 punct pentru prezentarea oricăror trei elemente ale textului narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personaje, prin referire la nuvela studiată 3x1p=3 puncte
- ilustrarea relatiilor dintre oricare două personaje, prin care se evidentiază viziunea despre lume în nuvela studiată (ilustrare: detaliată si nuantată - 4 p./ schematică, fără evidentierea viziunii despre lume - 1 p.) 4 puncte
- formularea unui punct de vedere personal în concordantă cu cerinta 2 puncte
- sustinerea punctului de vedere formulat 2 puncte
Redactare – 14 puncte
- organizarea ideilor în scris (text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente – introducere, cuprins si încheiere, iar constructia paragrafelor subliniază ideile; succesiunea logică a ideilor - 3 p.; părtile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu există echilibru între ele, iar ideile sunt, în general, evidentiate prin paragrafe - 2 p.; plan vag de structurare a textului, iar trecerea de la o idee la alta nu este evidentiată - 1 p.) 3 puncte
- abilităti de analiză si de argumentare (relatia adecvată idee-argument, utilizarea de argumente convingătoare, formularea de judecăti de valoare - 3 p.; analizarea ideilor prezentate cu unele elemente de interpretare - 2 p.; afirmatii nesustinute prin argumente, prezentarea de idei irelevante, schematism - 1 p.) 3 puncte
- utilizarea limbii literare (stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată - 2 p.; vocabular restrâns, monoton - 1 p.) 2 puncte
- ortografia (0-1 erori - 2 p.; 2 erori - 1 p.; 3 sau mai multe erori - 0 p.); 2 puncte
- punctuatia (0-1 erori - 2 p.; 2 erori - 1 p.; 3 sau mai multe erori - 0 p.); 2 puncte
- asezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea 1 punct
- încadrarea în limita maximă de spatiu indicată 1 punct

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu