22 feb. 2012

SUBIECTE DATE LA OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ

GALAŢI , etapa locală, 18 februarie 2012
CLASA a XI-a Varianta 2
Toate subiectele sunt obligatorii.
Timp destinat lecturii critice a textelor: 30 de minute.
Timp destinat redactării răspunsurilor: 120 de minute.
Total: 180 de minute.
Fiecare concurent poate gestiona timpul total afectat probei, în funcţie de ritmul individual de lucru.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Total: 120 de puncte

Citește cu atenție textele de mai jos :
a) ”Ștefan-vodă cel Bun, când s-au apucat să facă mănăstirea Putna, au tras cu arcul Ștefan-vodă dintr-un vârfu de munte ce este lângă mănăstire. Și unde au agiunsu săgeata, acolo au făcut prestolul, în oltariu. Și este mult locu de unde au tras pănă în mănăstire. Pus-au și pe trii boiernași de au tras, pre vătavul de copii și pre doi copii din casă. Deci unde au cădzut săgeata vătavului de copii au făcut poarta, iar unde au cădzut săgeata unui copil din casă au făcut clopotnița. Iar un copil din casă dzicu să fie întrecut pe Ștefan-vodă și să-i fie cădzut săgeata într-un delușel ce se cheamă Sion, ce este lângă mănăstire. Și este sămnu un stâlp de piatră. Și dzic să-i fie tăiat capul acolo. Dar întru adevăr nu să știe, numai oamenii așe povestescu.” (I. Neculce, O samă de cuvinte)

b) ”Domnul Ștefan, viteaz mare, ce-au dat groaza prin păgâni,
Locaș sfânt creștinătății astăzi vrea să facă dar,
Și pe malurile Putnei, cu vitejii săi români,
Însuși merge să aleagă locul sfântului altar.
[...] Căpitani, ostași cu zale și cu platoșe de fer,
Pe-ai lor cai sirepi stau mândri ca la semnul de război.
A Moldovei steag de fală fâlfâie falnic în cer;
Buciumul vuiește-n munte, sună valea de cimpoi.
Iată că lâng-o movilă domnul Ștefan s-a oprit!
Totul tace!... ochii țintă, stă poporul neclintit.
Trei ostași cu arce-n mână pe movilă-acum se urcă;
Doi, ca zimbrul, ageri, mândri, nalți ca bradul de la munte,
Pe-a lor umeri poartă glugă, la brâu paloș, și pe frunte
Cu-a lor lungi și negre plete se coboară-o neagră țurcă.
Ei ades cu-a lor săgeată răpezită sus, în nor,
Printre-a fulgerilor focuri au oprit vulturu-n zbor.
-«Copii, trageți!... eu vreu astăzi să mă-ntrec în arc cu voi.»
Astfel zice domnul Ștefan!... iar voinicii amândoi
Se plec, arcele-și încoardă, trag... săgețile lor zboară,
Spintec răpide văzduhul ce dă foc și vâjâiește.
Se tot duc, se duc ca gândul, și de-abia ochiul zărește.
Pe câmp departe, departe locul unde se coboară.
Ura-n ceruri se ridică! Urlă dealul, clocotește!
-«Să trăiți, copii!» le zice Ștefan ce-acum se gătește.
Zbârnâie coarda din arcu-i, fulgeră săgeata-n vânt,
Pere, trece mai departe ș-într-un paltin vechi s-au frânt.
-«Acolo fi-va altarul!» zice falnicul monarc,
Ce se-nchină și se pleacă pe războinicul său arc.” (V. Alecsandri, Altarul monastirei Putna)

A. LECTURA (80 de puncte)
I. Înțelegerea textului (16 p )
1. Selectează două elemente expresive, prezente în textul b), edificatoare pentru semnificația acordată istoriei de către scriitorii pașoptiști. (4 p)
2. Explică rolul oralității în evidențierea mesajului artistic al primului text. (12 p)

II. Scriere despre textul literar (25 p)
Redactează o compunere de 30-40 de rânduri în care să prezinți comparativ modalitatea portretizării personajului legendar Ștefan cel Mare în ambele texte. Vei avea în vedere și afirmația: ”Legenda întemeierii mânăstirii Putna este povestea orgoliului feudal, de fondator autocrat, înscris într-un ritual autohton arhaic de alegere a locului edificiului. Conflictul se ivește în momentul în care un copil de casă, arcaș mai iscusit decât stăpânul, încalcă inconștient ritualul. Inocentul este sacrificat și astfel zidirea începe cu o jertfă. Mitul se implică.” (E. Sorohan, Cartea cronicilor)
III. Scriere imaginativă (25 p)
Redactează un eseu de 30 de rânduri plecând de la mesajul celor două texte propuse, în care să-ți exprimi opinia despre rolul personalității exemplare în afirmarea conștiinței de sine a unui popor.
Vei avea în vedere:
- Formularea unui titlu sugestiv;
- Respectarea relației dintre titlu și conținut;
- Raportarea la mesajul artistic al textelor propuse;
- Exprimarea și susținerea unei opinii originale despre rolul personalității exemplare în afirmarea identității naționale.
Redactare (14 puncte)
REDACTARE: pentru ambele compuneri - II şi III: vei primi 14 puncte repartizate astfel: unitatea compoziţiei – 3 puncte, registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; ortografie – 3 puncte (0-1 greşeli – 3 p; 2-3 greşeli -2p; 4 greşeli – 1 p; peste 4 greşeli -0 p); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 3 puncte;

A. Practica rațională și funcțională a limbii (10 p)
1. Motivează frecvența verbelor în ambele texte. (2 p)
2. Selectează câte două mărci ale narativității din fiecare text. (8 p)

B. Elemente de construcție a comunicării (20 p)
1. Trasnscrie 3 structuri caracteristice registrului regional din textul a) și 3 structuri caracteristice registrului arhaic din textul b). (6 p)
2. Explică valoarea expresivă a conjuncției ,,și” din textul a). (6 p)
3. Evidențiază efectul împletirii dintre două funcții ale comunicării în textul b). (8 p)

Un comentariu: