9 oct. 2009

BOC: BAC SI EVALUARE DE TIP INTERNATIONAL , 2010

"Ce a transmis interimarul de la educatie la conferinta de presa de pe 6 octombrie:
Bună ziua tuturor,
Am să prezint, foarte pe scurt, conţinutul ordinului pe care l-am emis, în calitate de ministru al Educaţiei, Cercetării şi Inovării, cu privire la organizarea bacalaureatului. Din acest punct de vedere, calendarul este următorul şi fiecare elev care este în clasa a XII-a, începând de astăzi, poate să pună în agendă câteva date fixe cu privire la examenul de bacalaureat, date pe care le-am analizat şi cu structurile teritoriale pentru a culege cea mai bună programare, inclusiv prin consultarea cu o parte din absolvenţii de clasa a XII-a, anul acesta. Am ales o formulă puţin mai aerisită şi nu îngrămădită a planificării probelor, atât a celor de la sfârşitul clasei a XII-a, din luna iunie-iulie, cât şi a probelor de competenţă care se susţin pe parcursul anului şcolar. De asemenea, am ţinut cont de faptul că sunt probe de competenţe care nu au existat până în momentul de faţă. Aceste certificate de competenţă în limba română, de comunicare, competenţe digitale şi competenţe în limba străină sunt după un format nou şi eu voi respecta viziunea vechiului ministru al Educaţiei Naţionale, chiar dacă există unele probleme legate de implementarea efectivă, ţinând cont de faptul că, elevii nu au învăţat, în şcoală, pe baza unor programe şcolare care vizau formarea de competenţe, iar acum, examenele care sunt prevăzute la sfârşitul clasei a XII-a mută accentul pe evaluarea competenţelor.

De aceea, respectând ceea ce s-a stabilit, pentru că nu modificăm, voi fi foarte atent ca această trecere de la vechiul sistem la actualul sistem de evaluare centrat pe competenţe să se facă gradual şi cu existenţa unor simulări pe parcursul anului, astfel încât elevii să nu fie luaţi prin surprindere. Un adevărat examen centrat pe competenţe va fi acela care va rezulta la sfârşitul ciclului şcolar care va începe cu 2010-2011, când noile manuale şi programe şcolare vor fi în integralitate centrate pe competenţe, pe alt mod de a învăţa şi nu pe informaţii, aşa cum este în momentul de faţă. Sper că am fost destul de clar încât să se înţeleagă faptul că, prin ceea ce am făcut şi în Legea Educaţiei Naţionale, mutăm centrul de greutate al programei şcolare de pe informaţie pe competenţe. În primul rând, va fi o programă şcolară mai aerisită, va fi o programă şcolară centrată pe competenţe şi nu pe informaţii, va fi o programă şcolară care-i va permite fiecărui profesor să aloce 25% din timp pentru a-şi individualiza planul de învăţare, în conformitate cu nevoile şi aptitudinile fiecărui elev. Repet: asta înseamnă într-adevăr o modificare de structură, de concepţie. Anul acesta, prin decizia doamnei ministru Andronescu se face deja un pas spre evaluarea elevilor pe bază de competenţe, fără însă ca ei să fi studiat deja, pe parcursul liceului, programe şcolare centrate pe competenţe. De aceea, trebuie să fim atenţi ca noile teste pe care le impunem să fie adaptate conform nevoilor elevilor şi luate gradual. În acest sens, am atras atenţia celor abilitaţi in minister asupra acestui aspect.

Primele probe pe care le vor susţine elevii claselor a XII-a sunt cele care vizează evaluarea competenţelor; acestea se susţin pe parcursul anului şcolar. Ar fi fost ideal să poată fi susţinute şi în această toamnă, cum probabil se va întâmpla anul viitor. Acum, însă, datorită faptului că s-a facut trecerea la sistemul actual pe competenţe, este necesar un interval de timp pentru pregătirea modelelor de subiecte, pentru afişarea lor pe site şi pentru realizarea unor simulări, astfel încât copiii să ştie la ce se aşteaptă. Şi de aceea am fixat un calendar, puţin mai relaxat, pentru a avea acces şi la informaţie, pe de o parte, dar şi la o simulare, pe de altă parte. Evaluarea competenţei lingvistice de comunicare orală în limba română va avea loc în perioada 15-17 februarie 2010. În cadrul acestei probe care se va solda cu un certificat şi va măsura competenţa de comunicare orală în limba română se va urmări calitatea gramaticală, adică acea capacitate de a vorbi corect în limba română, calitatea stilistică, nivelul conţinutului, precum şi comportamentul verbal şi non-verbal al elevului în actul de comunicare. Ceea ce fac eu, de exemplu, acum, cu mâna, ca şi componentă a comportamentului non-verbal se încadreză într-o anume evaluare, în măsura în care comunicarea non-verbală face un cadru, un tot cu comunicarea verbală. Dacă nu se sincronizează, vă daţi seama ce poate să fie în faţa interlocutorului pe care-l am. După cum ştiţi, ele nu se finalizează cu o notă, ele se finalizează cu un calificativ. Proba se consideră trecută indiferent de calificativul pe care-l obţii, numai că dacă nu ai dat această probă, nu poţi să ajungi la examenul final de la sfârşitul lunii iunie. Modelele de subiecte pentru proba orală vor fi elaborate până la data de 30 octombrie şi se vor afişa pe site-ul ministerului.

De asemenea, vor fi elaborate grile de evaluare şi criteriile-cadru pentru acordarea nivelurilor de competenţă în comunicarea orală în limba română. Pe 30 octombrie aşadar, avem şi modele de subiecte şi modele de evaluare ca să ştie copii la ce se aşteaptă şi, în consecinţă, lucrurile să fie lămurite. Cea de-a doua probă, care ţine tot de competenţe şi e tot pe parcursul anului şcolar, va fi în perioada 19 -29 aprilie şi vizează evaluarea competenţelor digitale. În cadrul acestei probe, un subiect de examen va cuprinde până la 25-30 de itemi care vizează anumite competenţe ce vor fi evaluate în următoarele domenii, de exemplu: utilizarea computerului şi organizarea fişierelor, sisteme de operare, procesoare de texte, procesoare de calcul tabelar, prezentări, baze de date şi mijloace moderne de comunicare, respectiv Internet. Ceea ce vor avea de evaluat profesorii se va baza pe ceea ce elevii au studiat la Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor în clasa a IX-a şi a X-a. Şi aici am atras atenţia asupra următorului fapt: când au studiat în clasa a IX-a şi a X-a disciplina Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, elevii nu ştiau, la acea vreme, că în clasa a XII-a vor avea un certificat de competenţă digitală şi de aceea am cerut să nu se facă certificate de competenţă digitală pentru cei care urmează să dea examen la Microsoft sau la Bill Gates, în audienţă, sau pentru o complexitate extraordinară, să se ţină cont de nevoile de bază pe care le are în utilizarea calculatorului un elev care tremină clasa a XII-a. Am observat că există tentaţia, în minister, de a face probe stufoase, de 3 ore, la competenţă digitală. Am rămas profund surprins să văd că o probă de competenţă digitală durează peste 3 ore. Ea trebuie adaptată la ceea ce este necesar şi să surprindă, într-adevăr, esenţialul, pentru că obiectul nostru nu este să dăm cât mai mult de lucru evaluatorilor, ci să gasim un echilibru între noţiunile de bază, cunoştinţele elevului şi evaluarea corectă. Voi urmări ca acest lucru să se respecte pentru a evita o supraîncărcare. De aceea modelele de subiecte vor fi elaborate până pe data de 30 octombrie şi publicate, aşa cum v-am spus, pe site. De asemenea, voi solicita realizarea unei simulări, în lunile februarie-martie, pentru proba de competenţă digitală, astfel încât elevii să ştie la ce să se aştepte atunci când o vor susţine. Cea de a treia probă de competenţă, în perioada 31 mai-4 iunie, vizează evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă modernă. Această probă va urmări, practic, să indice competenţele elevului de înţelegere a unui text scris şi competenţa de exprimare scrisă, concomitent cu acea competenţă de exprimare orală într-o limbă de circulaţie internaţională. Fac menţiunea aici, că am solicitat ambasadelor, în mod oficial, să ne trimită la minister certificatele de competenţă pe care le recunosc în limba respectivă. În cazul în care sunt elevi care au obţinut TOEFL-ul sau au susţinut teste internaţionale în alte limbi sau în limba engleză, dar alt model, acestea să fie recunoscute şi să nu mai fie nevoie de susţinerea acestei probe. De altfel, am cerut şi celor care pregătesc proba de competenţe digitale să ne spună ce anume poate fi echivalat la nivel de certificat existent astăzi în România şi, în cazul în care un elev a reuşit pe parcursul liceului să dobândească un anume certificat de competenţă digitală, să nu mai fie nevoit să susţină o asemenea probă. Acestea sunt probele care vizează competenţele şi se desfăşoară acum pe parcursul anului şcolar.

La sfârşitul clasei a XII-a, prima probă scrisă la limba şi literatura română va avea loc în 28 iunie 2010, iar cea la limba şi literatura maternă, în 29 iunie. Două zile mai târziu după data de 28, în 30 iunie, proba obligatorie a profilului, tot probă scrisă, în funcţie de profil. Am lăsat un interval de o zi, spre deosebire de practicile anterioare, când erau una după alta (excepţie fac cei care susţin proba în limba maternă). Deci, 28 iunie - limba şi literatura română, 30 iunie - proba obligatorie a profilului, 2 iulie - proba la alegere a profilului şi specializării, 4 iulie - afişarea rezultatelor, 6-7 iulie: soluţionarea contestaţiilor, 8 iulie - afişarea rezultatelor finale. Fac menţiunea că proba orală de evaluare a competenţelor de comunicare în limba maternă se desfăşoară în perioada 17-19 februarie. Reiau: 15-17 februarie în limba română, 17-19 februarie pentru comunicare în limba maternă. Cam acestea ar fi elementele de bază în organizarea bacalaureatului pe care le voi monitoriza, astfel încât toate datele şi termenele stabilite să se respecte.

În cele ce urmează, voi prezenta câteva aspecte legate de trecerea din clasa a VIII-a în clasa a IX-a. Potrivit actelor elaborate de către minister, în calculul mediei care va sta la baza departajării elevilor la trecerea din clasa a VIII-a în clasa a IX-a, 50% va conta media din clasele V-VIII, 25% teza cu subiect unic din clasa a VII-a şi 25% evaluarea de la sfârşitul clasei a VIII-a, evaluare după un anumit model de test internaţional. Şi aici există o noutate: nu am intervenit şi nu am modificat procedura. Atrag, însă, atenţia, că în această evaluare de la sfârşitul clasei a VIII-a, la limba şi literatura română pe de o parte, la matematică, pe de altă parte, probele sunt centrate pe un model de test care se practică la nivel internaţional. Şi aici, vreau să se ştie foarte clar şi să se înţeleagă că, pe parcursul claselor V-VIII, elevii nu au avut la bază o programă de învăţământ care să se finalizeze cu o evaluare de tip internaţional. De aceea, rezultatele elevilor noştri la testele de tip internţional sunt foarte proaste. Acum, prin ceea ce pregătim, se schimbă programa de învăţământ pentru a direcţiona lucrurile spre evaluarea de tip internaţional care să urmărească formarea de competenţe, mai ales competenţe interdisciplinare. O să vedeţi acele modele de teste, diferite de tot ce am învăţat noi în şcoală, care urmează să pună elevul în situaţii de a lega informaţii pe care le învaţă la diverse discipline, de a le utiliza într-o manieră pragmatică. Aceste probe vor fi conform graficului stabilit anterior: limba şi literatura română (scris): 4 mai 2010, limba şi literatura maternă (scris): 6 mai şi 12 mai: matematică (probă scrisă). Am fixat, ca noutate, termenul de 30 noiembrie pentru afişarea modelelor de subiecte pe site, spre deosebire de 30 octombrie, data fixată pentru bacalaureat. Am cerut şi aici ca, în lunile februarie şi martie, să fie organizate simulări, pentru a pregăti şi elevul, dar şi corpul profesoral, în vederea realizării acestei examinări. Nu am intervenit în sensul modificării a ceea ce s-a stabilit înainte de începerea anului şcolar pentru că am considerat că nu este firesc să intervenim şi să modificăm o procedură deja derulată, dar atrag atenţia asupra faptului că sunt probe de evaluare care urmăresc un rezultat ce n-a fost avut în vedere, pe deplin, pe parcursul şcolii. De aceea, cer raţiune şi raţionalitate din partea celor care elaborează subiecte pentru a nu crea o discrepanţă majoră care să nu aibă acoperire în ceea ce au învăţat elevii, ci dimpotrivă, pe baza modelelor pe care le prezentăm, a simulărilor pe care le vom realiza, să facem un pas - dacă s-a început - în direcţia mutării evaluărilor pe competenţe. În mod logic şi direct, acest lucru trebuia început, cu grad de reuşită sută la sută, după ce noile programe şcolare, noile manuale, erau centrate pe competenţe. Acum că s-a făcut acest pas, nu ne întoarcem înapoi, dar subliniez necesitatea de a avea atenţie pe acest subiect şi o să vă invit şi o să vă rog pe dumneavoastră, fiindcă eu nu o să fiu la această masă foarte mult timp, ca viitorul ministru care va fi în locul meu să fie întrebat în ce măsură a reuşit şi reuşeşte să compatibilizeze eficienţele testelor cu ceea ce au învăţat copiii în şcoală astfel încât să nu se creeze o diferenţă mare faţă de aşteptări. Dacă dumneavoastră aveţi întrebări, împreună cu doamna secretar de stat Oana Badea o să încerc să vă răspund.

6 octombrie
BIROUL DE PRESĂ"
(Sublinierile imi apartin. Nu de alta, dar trebuie sa te si orientezi :) )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu