Am rasfoit astazi, pentru a doua oara, o carte interesanta:"Cum a murit de fapt Iisus? Investigatiile unui medic" de Luigi Malantrucco. Acesta din urma, specialist in Giulgiu, medic si crestin, a incercat sa gaseasca o explicatie stiintifica pentru ceea ce I s-a intamplat Lui Iisus , o explicatie pentru moartea Lui.
Nu ma pot lauda ca as fi o cunoscatoare, de aceea eram curioasa sa aflu ceea ce scrie acest Luigi Malantrucco in cartea sa. Cartea este foarte bine documentata, nu se bazeaza pe pareri sau pe studii superficiale. Acest medic a studiat timp de 15 ani cauzele mortii lui Iisus, pe baza Giulgiului(Sindon) si a Evangheliilor. Malantrucco a considerat Giulgiul autentic , avand in vedere ca in urma studiilor a reiesit ca posibilitatea ca Giulgiul sa fie fals este de 10 la puterea -83, o probabilitate egala cu aceea ca la ruleta sa iasa acelasi numar de 52 de ori consecutiv. Problema pe care si-o pune autorul cartii nu este autenticitatea ci sensul existentei Giulgiului. El noteaza si noua observatii argumentate prin care combate opinia ca Giulgiul ar fi un fals realizat in secolul XIV.
Giulgiul in care se spune ca a fost ingropat Iisus si care a fost pastrat in domul din Torino a fost numit "a cincea Evanghelie", o marturie a vietii, a mortii si a invierii Lui Iisus. Obiect in care unii cred fara indoiala si motiv de dezbateri si studii , pentru altii. Asa a luat nastere Sindonologia(1898), stiinta care studiaza Giulgiul("sindon" in limba greaca).
Analizand Giulgiul, s-au observat urmatoarele detalii:
"1.O intensa flagelare
2.O incoronare cu spini
3.Tumefierea fetei
4.Excorierea nasului
5.Echimozele genunchilor
6.Semnele unei cruci purtate pe spate
7.Perforarea cu piroane a membrelor superioare si inferioare
8.Expansiunea toracelui
9.Rigiditatea cadaverica
10.O rana in regiunea anterioara a hemitoracelui drept cu o abundenta varsare de sange si ser
11.Scurgerea transversala de sange pe spate
12.Expresia fetei
Analizand aceste date, medicul Luigi Malantrucco darama cateva din ipotezele mortii Lui Iisus si vine cu explicatia sa: hemopericardul, ruptura de inima. S-ar explica astfel si faptul ca Ioan a vazut "sange si apa" iesind din pieptul lui Iisus pe cruce in momentul in care a fost intepat cu lancea de catre soldatul roman, dar si Strigatul lui Iisus rastignit: "Eli, Eli, lama sabahtani?"("Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, de ce M-ai parasit?") Cei care mor de hemopericard ar avea ca manifestare un strigat " de violenta si de intensa durere", cat si coagularea partiala a sangelui din cavitatea pericardica.
Rugaciunea sfasietoare din Gradina Ghetsemani e vazuta ca episodul declansator al infarctului Lui Iisus. Tot atunci, in gradina s-a observat ca simptom, hematohidroza ("transpiratie de sange"), fenomen exceptional dar nu inexistent."Si sudoarea Lui s-a facut ca picaturi de sange..."(Luca)
Iisus, in Gradina Ghetsimani, apare chinuit de angoasa anticiparii supliciilor ce aveau sa urmeze, de conflictul dintre ascultarea Cuvantului Tatalui si posibilitatea de a se sustrage sacrificiului. Astfel, durerea provocata i-a determinat ruptura inimii inca de pe Muntele Maslinilor, din Gradina Ghetsimani, de atunci a inceput sa moara, sfarsind in cele din urma pe cruce. Concluzia absolut logica ar fi ca nu ceilalti I-au determinat moartea, ci El insusi, prin infarct.
Iisus spusese:"De aceea Ma iubeste Tatal, fiindca Eu Imi pun sufletul ca iarasi sa-l iau. Nimeni nu-l ia de la Mine, ci Eu de la Mine Insumi il pun. Putere am ca sa-l pun si putere am ca sa-l iau iarasi."
Explicatia stiintifica pare in concordanta cu aceasta afirmatie: nimeni nu L-a ucis pentru ca a murit din alte motive decat crucificarea sau torturi indurate.
Lectura cartii este destul de anevoioasa deoarece este intesata de termeni medicali, explicatii stiintifice , citate din specialisti in medicina sau in religie, fragmente din Biblie.
La prima lectura a cartii, acest infarct, dorit parca("Nimeni nu-l ia de la Mine, ci Eu de la Mine Insumi il pun."), mi-a parut o sinucidere . Aceasta idee identificata de mine intra in contradictie cu crestinismul si ar fi fost absurda. La a doua lectura, moartea prin infarctul determinat de tristetea supraomeneasca a Lui Iisus apare ca un destin asumat. Si, mai ales, faptul ca niciun om nu putea sa puna capat vietii Fiului Lui Dumnezeu.
un destin asumat, al umanitatii, se muta interior si inima noastra devine ranita de dragostea lui Dumnezeu pentru noi.. probabil chiar provocarea cartii
RăspundețiȘtergereun coleg