13 feb. 2009

Iti mai poate fi mila?

Vine un nene la usa:"Buna ziua!"
"Buna ziua!"zic si eu, politicoasa cum ma stiu si ma uit intrebator sa vad cu ce continua.
"Sunt de la Asociatia nus'care pentru protectia a nus'ce si vreau bani pentru nus'ce. Va trec numele in acest tabel si semnati." Si daca ma treci in tabel ce? si daca semnez ce? asta ma asigura pe mine ca banii ajung la niste copii amarati? Nu nene, imi pare rau dar nu dau. Mai bine imi iau eu...tampoane decat sa-ti iei tu tigari sau nu stiu ce.
Poate gresesc eu, poate par insensibila, dar nu mi se pare normal sa mergi din usa in usa sa aduni bani pentru...orice. In plus, la cate cazuri am vazut in presa despre sarlatani, am impresia ca trebuie sa fii naiv rau sa dai bani asa , pur si simplu. Eiii, mai dau si eu cand situatia pare credibila si zic in mintea mea:"Daca nu o fi adevarat, pacatul e al lor, eu am vrut sa fac un bine."
Plus ca am vazut acum ceva ani filmul "Filantropica" , demoralizant film, si imi pot imagina pana unde poate merge prefacatoria intr-ale cersitului. Am vazut si situatii in care cersetorul era asteptat jos la scara si i se lua tot ce adunase. Sau pe strada era batut ca nu a adunat cat ar fi trebuit.
Odata bate la usa un tanar zdravan dar imbracat mai saracacios si murdar si incepe sa se planga: ca n-are paine, alea, alea...Ma uit la el:"Tu nu vezi ca-s jumatate cat tine? Adica eu pot sa muncesc si tu nu?" Pai du-te frate sapa santuri, spala vase, matura pe jos, cara cu spatele ca n-ai oase-n burta...nu astepta mila altora...
Dar de, din cersit castiga mai bine decat spetindu-se in munca cinstita. Dumnezeu sa ma pedepseasca daca gresesc, dar nu cred.
Si-ar mai fi o gramada de situatii: cand se prefac handicapati iar a doua zi ii vezi bine merci band o cinzeaca la bodega, cand se plang, te binecuvanteaza si daca treci mai departe incep sa te injure si te blestema, cand chinuie saracii copii prin frig doar ca sa impresioneze trecatorii...Deja mi s-a facut lehamite si sunt sigura ca nu gresesc , fara urma de indoiala.

2 comentarii:

  1. Eu cred ca cel mai indicat lucru e sa nu dai drumu la usa. E mult mai sigur.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ha ha ha, mi-am adus aminte de o faza. Bate cineva la usa, deschid si doua domnisoare frumusele ma informeaza ca am un cadou de la nus` ce firma de cosmetice. Mi-l arata, eu il iau spun multumesc si inchid usa. Au ramas pe casa scarii mirate. Probabil nu se asteptau la reactia mea. Apoi au batut la usa cerand insistent sa le dau cadoul inapoi, pentru ca trebuie sa cumpar ceva daca vreau cadoul. Saracutele. Formula lor de inceput nu a functionat. Mai mult, le-am spus ca l-am desfacut si ca un cadou nu se mai cere inapoi, bineinteles tachinandu-le. Le-am dat cadoul si au plecat rapid uitand de ce venisera.

    RăspundețiȘtergere